Justin Timberlake – The 20/20 Experience

The 20/20 Experience is Justin Timberlakes derde album en de eerste plaat sinds hij in 2006 de muziekbusiness verliet om zich te richten op zijn acteercarrière. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en begin 2013 kondigde JT zijn terugkeer aan, gevolgd door eerste single Suit & Tie met Jay-Z en een niet-aflatende reeks optredens op nationale televisie en awardshows. Het album is inmiddels een kleine twee maanden uit en het is tijd om de balans op te maken: is Justin Timberlake nog steeds relevant in de huidige popwereld na zo’n relatief lange afwezigheid?

Justin-Timberlake-The-2020-ExperienceVoor The 20/20 Experience ging Timberlake opnieuw de samenwerking aan met producer Timbaland, de man die zijn creatieve piek al een tijdje achter zich heeft liggen en de laatste jaren ook geen potten kon breken. Justin heeft het risico echter genomen en dat betaalt zich dubbel en dwars uit. The 20/20 Experience grossiert namelijk in songs met een puntgave productie, bomvol kleine details en een rijke instrumentatie. Soul, R&B, een klein vleugje hiphop, hier en daar wat elektronische elementen en Justins soepele stemgeluid, het is een bijzonder smakelijke cocktail die de heren ons serveren. Te allen tijde zijn Timbalands signature sounds hoorbaar: diepe bassen, veelvuldig gebruik van vocal samples en een vrachtlading aan blazers- en strijkersarrangementen. The 20/20 Experience klinkt grootser, maar toch ook meer gestroomlijnd dan voorganger FutureSex/LoveSounds, waarvan de nummers muzikaal en kwalitatief gezien te veel van elkaar verschilden.

Met een gemiddelde songlengte van zeven minuten is dit niet your average pop album. De meeste nummers hebben dezelfde structuur: een redelijk standaard eerste deel met de geijkte couplet-refrein-indeling, gevolgd door een bridge die het nummer plots een andere richting opstuwt om vervolgens een lange outro te laten horen waarin weliswaar echo’s van het eerste deel te horen zijn, maar die vaak ook een eigen smoel hebben. Het is een formule die op FutureSex/LoveSounds ook al gehanteerd werd. Waar dat album echter propvol van intro’s, outro’s, preludes en interludes stond, is op The 20/20 Experience beter de balans gevonden. Deze structuur werkt omdat het voor variatie zorgt; de songs krijgen diepte en het zorgt ervoor dat de boel niet te voorspelbaar wordt. Af en toe komt een outro helaas uit de lucht vallen: de afsluitende minuten van Strawberry Bubblegum hadden echt niet gehoeven en gaan bovendien te lang door. Ook het slotstuk van Mirrors lijkt er wat aan de haren bij gesleurd te zijn.

Het valt te prijzen dat Timberlake en Timbaland zich niets aantrekken van conventies en ongeschreven regels. Uiteraard, het geheel klinkt poppy genoeg om de hitlijsten te halen (zie Suit & Tie en Mirrors), het album staat bomvol hooks en er staan genoeg songs op die gelijk in je hoofd blijven hangen, maar hoe vaak komt er een volbloed popalbum voorbij dat nog eens een rustig voortkabbelend outro van drie minuten durft te laten horen? Timberlake wijkt af van de gebaande paden en laat zich bovendien niet verleiden tot makkelijke prefab hits met climax-op-climax-op-climax om maar zoveel mogelijk airplay te krijgen. Hij had met twee vingers in zijn neus een album kunnen maken met twaalf van zulke instant-hitjes, maar doet dat niet en dat siert hem.

Een sterk punt van het album is absoluut de variatie aan songs. Het mysterieuze Don’t Hold The Wall heeft met zijn tribale drums en naargeestige achtergrondzang een oosterse sfeer terwijl Justin er in het jazzy, funky That Girl lustig op los croont. Het extreem dansbare Let The Groove Get In brengt dan weer het carnaval van Rio de Janeiro naar je toe, terwijl Spaceship Coupe een knap staaltje futuristische neosoul is. Toegegeven, het klinkt allemaal heel willekeurig en onsamenhangend op papier. Toch blijft het album een coherent geheel omdat het productietechnisch overal dezelfde focus heeft en omdat Justin alles vakkundig aan elkaar zingt met zijn vaardige stem.

Het is op het tekstuele vlak dat The 20/20 Experience hier en daar wat tekortschiet. Timberlake is verliefd, verloofd en getrouwd (actrice Jessica Biel is de gelukkige) en iedereen mag het weten. Werkelijk ieder nummer op de plaat is een hommage aan de liefde. Hoewel dat resulteert in opgewekte nummers met een positieve drive, begint dat op den duur te vervelen. Justin die zijn lief meeneemt op een interstellaire roadtrip om de liefde te bedrijven op de maan (Spaceship Coupe), Justin die als een junk verslaafd is aan de liefde van zijn vrouw (Pusher Love Girl), Justin die tot aan het paranoïde geobsedeerd is door de verschijning van zijn meisje (Tunnel Vision): het heeft allemaal niet zo veel om het lijf en een beetje variatie is ver te zoeken, of het moeten de honderd verschillende koosnaampjes zijn die Justin uit zijn mouw schudt. Op vorige albums heeft Timberlake immers laten horen dat het ook anders kan, gezien het dreigende Cry Me A River of het sombere Losing My Way. Natuurlijk, it’s only pop music, en van Timberlake wordt ook heus niet verwacht dat hij hier even existentiële thema’s aansnijdt of een diepgaande uiteenzetting geeft van de Arabische Lente. Maar nu is het allemaal wel erg zoetsappig en vooral oppervlakkig, en dat is jammer. Gelukkig zijn de nummers op zich sterk genoeg om je de vlakke teksten te doen vergeten.

Justin overtuigt wederom en bewijst nog steeds relevant te zijn als popster anno nu. The 20/20 Experience koppelt een volwassen, gevarieerde sound aan een ijzersterke productie en is absoluut één van de popplaten van 2013. Timberlake is een verademing in het huidige poplandschap en steekt met kop en schouders boven de ontspoorde tienersterretjes, gehypete boybands en inwisselbare R&B zangers uit. En nu is het wachten op deel 2 van The 20/20 Experience, dat naar verluidt op 30 september zal verschijnen.

Advertenties

Muzikale omnivoor: lust echt alles, behalve genres waar het woord 'hard' in voorkomt of Nederlandstalig. Of combinaties.

Geplaatst in Pop

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Op repeat of niet?

Vul je e-mailadres in om op de hoogte
te blijven van de nieuwste recensies

Doe mee met 434 andere volgers

Genres
Archief
%d bloggers liken dit: